בשנים האחרונות העולם העסקי משתנה לנגד עינינו. חברות חדשות צצות וכובשות את השוק, ואילו חברות מסורתיות וגדולות נעלמות כהרף עין. הנה מספר דוגמאות: נוקייה אשר מלכה בשוק הסלולרי הפכה לשחקנית זוטרה, מוטורולה שהמציאה את התקשורת הסלולרית הפכה לחטיבה בחברת לנובו, חברת קודאק מציינת בימים אלו מלאת חמש שנים לפשיטת הרגל שלה. ואילו חברת נורטל, שהעסיקה 120 אלף עובדים, נמצאת התהליך פירוק מאז שנת 2013. ישנן דוגמאות רבות נוספות.

מנגד, חברות רבות צצות משום מקום וכובשות שווקים חדשים ומשמעותיים. הן ממציאות מודלים עסקיים חדשניים המשבשים את השווקים בהם הן פועלות. די להזכיר את Airbnb, או את Go-Pro, אבל הטרנד הזה מקיף תחומים נוספים כמו בנקאות ופיננסים, שירותים, תחבורה ואפילו תעשיית החלל הופכת מתעשייה עתירת השקעות הנשלטת על ידי המיגזר הממשלתי לתעשייה של חברות סטרטאפ וחברות קטנות.

לחשב מסלול מחדש

אין ספק שהעסקים המסורתיים שפועלים על פי המודלים העסקיים המוכרים (קניה ומכירה, ייצור ומכירה וכדומה) צריכים לחשב מסלול מחדש. האסטרטגיה התחרותית, שנבנתה אל מול השחקנים החזקים בשוק, חייבת לקחת בחשבון גם שחקנים חדשיo ולא ידועים העלולים לצוץ משום מקום ולכבוש את השוק בסערה.

שנים רבות, יזמים וחברות סטארט אפ פעלו על פי מתודולוגיות של חברות גדולות ונכשלו. הם פיתחו את מוצריהם בחשאיות, קיבלו החלטות על סמך תחזיות פיננסיות ארוכות טווח, וגייסו עובדים בכירים מהתעשייה המסורתית. רק בשנים האחרונות תעשיית הסטארט אפים מצאה את דרכה להצלחה. יזמים כמו סטיב בלנק ואריק רייס החלו ללמד את הסטארט אפיסטים  כיצד לפעול כדי להצליח, ויזמים וותיקים השפיעו על התפתחות התחום על ידי השקעות סלקטיביות  או בדרך של הרצאות ומטורינג.

אז מה עושים?

הגיע הזמן שהתעשייה המסורתית תאמץ תהליכי עבודה של חברות סטרטאפ ותפתח דרכים חדשות  להתמודד עם הסתירה המובנית של הרצת עסק קיים אל מול פיתוח מוצרים או מודלים עסקיים חדשים.

חברות מסורתיות צריכות לשנות את האופן בו הן מפתחות מוצרים חדשים ומחדירות אותם לשוק. הן צריכות לחפש לקוחות חדשים ולא רק לייצר ללקוחות הקיימים, הן צריכות להציב מדדים חדשים למיזמים שלהן, ולא להשתמש במדדים הפיננסיים המקובלים בתעשייה. הן צריכות לשטח את הארגון הפועל לפיתוח מוצרים ושירותים חדשים, ולתת למנהלים חופש תמרון תפעולי, פיננסי ומשפטי שיאפשר אימוץ תהליכי Pivoiting למוצר, עד כדי שינוי דרסטי של המודל העסקי המקובל בחברה.

השארת תגובה