אחד הדברים שחברה וותיקה יכולה לאמץ מתרבות הסטרטאפים הוא אופן ההשקעה בחדשנות.
כידוע, חברות Startup מרבות לגייס מימון בקרנות הון סיכון. לפיכך הן חייבות להתאים את המודל העסקי שלהן לתזת ההשקעות של ה .VC תזת השקעה היא דרך מקובלת לשקף את האמונות של מנהלי הקרן בנוגע לצמיחתו של הענף בשנים הקרובות בתחומים כמו התפתחויות טכנולוגיות, סוציו-כלכליות, רגולטוריות, פוליטיות, תחרותיות וכדומה. על בסיס תזת ההשקעות מחליטה הקרן במה להשקיע ובעיקר במה לא. מנקודת מבטו של היזם, תזת ההשקעה מעניקה ל- Startup סוג של מיקוד המשפר את סיכויי הצלחתו. (כמובן, בהנחה שתזת ההשקעה של ה VC נכונה).
חברות וותיקות המתמחות בתפעול (ייצור או שירותים) אינן חשופות לעולם המושגים של קרנות הון סיכון. מושג כמו תזת השקעה זר להן. במקרים רבים החברה תשקיע בחדשנות באופן אקלקטי המבוסס על גישה נושאית (תחום ה IOT חם, בואו נשקיע בו). או אינטואיטיבית. לפעמים מעורבים בהחלטה שיקולים זרים כמו גחמות של מהנדסים או אגו של מנהלים.
בעולם הדיגיטלי בו אנו חיים, איומי התחרות יכולים להגיע לא רק מהמתחרים הוותיקים איתם אנו חולקים פלח שוק, אלא ממתחרה נישתי שצבר ניסיון ועבר למגרש של הגדולים, או מסטרטאפ שיצר פריצת דרך ושינה את כללי המשחק בשוק (ראה UBER או AIRB2B) לכן שמירה של יתרון תחרותי לאורך זמן, מחייב יכולת לצפות פני עתיד ולשמור על ראש פתוח.
הצעד הראשון בניסוח אסטרטגית חדשנות לחברה הוא גיבוש תזת ההשקעה של החברה. הדבר נעשה בתהליך בן שלושה שלבים:
1. שלב ראשון הבנת תמונת מצב קיים. על החברה להבין את המודל העסקי הקיים שלה. מהם המוצרים/שירותים עליהם מבוסס המודל הקיים, ואילו מהשירותים/מוצרים נמצאים בתהליך דעיכה.
2. השלב השני הוא גיבוש תמונת העתיד המוסכמת. על החברה לברר לעצמה מהן המגמות הטכנולוגיות, חברתיות וכלכליות הרלוונטיות לעסק, וכיצד הן צפויות להתפתח בתווך של 5-10 שנים. מי הם המתחרים החדשים מתוך הענף או מחוצה לו, וכיצד מגמות אלו ישפיעו על זירת הפעילות של העסק?
3. השלב השלישי הוא הסכמה על תזת ההשקעה לחברה. יש לנסח את הפערים בין המצב הקיים לתמונת המצב החזויה, באילו תחומים חדשים החברה מעוניינת לפתח מוצרים, שירותים או מודלים עסקיים חדשנים. בנוסף יש להחליט מהן התוצאות הרצויות ומהם מדדי ההצלחה.
גיבוש תזת השקעה בחברה חשוב כיוון שהוא מאותת לעובדים ולהנהלה שיש לחברה כיוון ברור. הוא מעודד אותם לחשוב על רעיונות ומקל על קבלת החלטות בהמשך הדרך.
אביא כדוגמה, התלבטות של חברת רכב יפנית שבחנה את תזת ההשקעה שלה לשנים הבאות. כיוון ששינוי מהותי בתכנון כלי רכב עלול לקחת מספר שנים, החברה ביקשה להתאים את תכונות הרכב העתידי למי שבעוד שנים ספורות יהווה את קהל הלקוחות המשמעותי ביותר שלה. החברה הייתה ערה לכך שמאפייני ההתנהגות של הדור הצעיר שונים בצורה מהותית מאלו המוכרים לה. זהו דור הנוטה להסתגר, לחיות לבד, לפתח קריירה, דור נהנתן וכדומה. בין יתר השיקולים נלקחו בחשבון עלויות המגורים הכבדות בערים בגדולות, רעידות האדמה המרובות ועוד פרמטרים. בסופו של דבר התקבל רכב קונספט שיכול להשתלב כחלק אינטגראלי מהבית, ואף להוות יחידת מגורים אוטונומית לתקופה ממושכת. הוא יכלול מרכז בידור משוכלל, מנגנון לייצר אנרגיה בשעת הצורך (כאשר רעידת אדמה גורמת להפסקת חשמל) ועוד.
תהליך גיבוש תזת השקעה הוא תהליך פנימי שהחברה עוברת ביחד עם יועץ חיצוני. התהליך כולל מספר סדנאות בנות חצי יום בהן מבררים את המודל העסקי הנוכחי, מבינים מהן המגמות העתידיות בתחומי העניין של החברה ומגבשים תזה השקעה מוסכמת. בתהליך זה משתתפים כל מקבלי ההחלטות הבכירים בחברה.
לקבלת פרטים נוספים אודות סדנאות לגיבוש תזת השקעה בחדשנות.